lördag, april 14, 2007

Spår

Jag har ju funderat en del på spår och antagit att det är något Aron skulle gilla. Han spårar ju jämt när vi är ute. Nu har jag läst på lite (internet är bra!). På sidan aktiv hund kan man läsa bra om spår (och alla andra grenar också). Igår begav sig så M och jag ut för att lägga ett testspår åt Aron. M tog träningsleksaken (som jag brukar belöna med på träning) och gick iväg ganska rakt genom skogen ca 150-200m. Sedan gick han en lov runt och vi möttes lite längre bort på stigen, fikade ca 20 min och gick sedan tillbaka. Jag var lite osäker på hur jag skulle börja spåret men satte på Aron linan och pekade på början och sa "Spåååra". Aron förstod direkt vad det var frågan om och satte iväg som en skottspole, rakt på leksaken och fick massor av beröm förstås. Det var riktigt roligt!

Idag har vi lagt ett längre spår med fler vinklar. Lät det ligga ungefär lika länge medan jag och Aron körde ett lydnadspass. Han klarade det också men tappade bort sig en gång, ett par sekunder bara sedan hittade han rätt igen, dock gick han förbi leksaken. Antar att det är roligare att spåra vidare än att leka. Känner mig väldigt glad i alla fall och är rätt sugen på att gå en spårkurs. Skulle gärna prova på viltspår också, framförallt för att jag ser hur roligt Aron tycker att det är att spåra.